Drifting je specifický styl závodní jízdy, při kterém jezdci pilotují svůj vůz v řízeném přetáčivém smyku. Úkolem je projet stanoveny úsek dráhy smykem, v co nejideálnějších úhlech vozu směrem k vrcholům jednotlivých zatáček. Zemí původu je daleké Japonsko, ale divácky velmi atraktivní závody už dávno zasáhly celý svět.

Silný, dobře ovladatelný vůz s nízkým těžištěm tvoří driftingový základ. Ideální pak je náhon na zadní nápravu, umístění motoru vpředu pak často usnadňuje řízení rotace směrem do vnitřku zatáčky. Ale vozový park se liší v závislosti na typu a lokaci driftingového klání. Na menších polopresionálních či amatérských soutěžích tak bývají mnohdy k vidění i předokolky nebo vozy menších obsahů.

Drifting není jenom o silných vozech

Ačkoliv z pohledu diváka drifting vypadá jako lehká motoristická disciplína, opak je pravdou. S driftingem je to stejné, jako s ostatními soutěžemi motorsportu. Za pohlednými, snadno provedenými smyky, které můžete vidět v podání profesionálních jezdců, jsou totiž hodiny dřiny a trpělivého tréninku.

Drifting je těžký právě v provedení. Udržet vůz v tak dlouhém smyku, u toho měnit směry a navíc se snažit jet co nejrychleji v ideálním natočení auta směrem k vrcholu projížděné zatáčky – ne, to opravdu není jednoduché. A pokud to neumíte, můžete mít klidně ten nejlepší driftingový speciál na světě. A naopak, pokud techniku driftování ovládáte, zvládnete dlouhý efektní smyk předvést i s vozem, do kterého by to nikdo neřekl.

Kromě sportovních vozů z Japonska se v profesionálním mezinárodním driftingu také objevují silné sedany s pohonem všech čtyř kol a výjimkou nebývají ani vozy specifikace WRC, u kterých je často poháněna jen zadní náprava. Každému jezdci vyhovuje něco jiného, ale je fakt, že ta nejvyšší liga je tvořena automobily z Japonské produkce.

Drifting si dnes může vyzkoušet opravdu každý

Nejen efektivnost smyků a atraktivní silné vozy, ale také relativní dostupnost pro každého – to jsou nesporné klady driftingu v konkurenci ostatních disciplín motorsportu. Samozřejmě, tou úplně nejlevnější možností je zkoušet smyky s vozem, který zrovna máte k dispozici. Ale tuto metodu bych vám příliš nedoporučoval.

Přeci jenom je třeba si uvědomit, že driftování vyžaduje vytáčení motoru, je silně nešetrné ke spojce a o pneumatikách je zbytečné psát. Snad jen to, že dlouho vám gumy to klouzání po asfaltu nevydrží. Prostě s autem, které používáte na denní ježdění se driftovat v žádném případě nevyplatí. Ale je to vaše věc.

Pro pouhé vyzkoušení je nejlepší si prostě a jednoduše nějakou tu hodinku driftování pronajmout. Ti úplně nejšťastnější pak dostanou driftování jako dárek. V obou případech je to možnost, jak si vyzkoušet tuto agresivní jízdu smykem na vlastní kůži. A přitom bez obav, že zničíte svoje nebo cizí auto.

Na driftingu není nic tajného. A pokud smyky neprovádíte v provozu na běžné komunikaci, tak na driftování samotném není ani nic nebezpečného. O to víc je tento sport náročnější na řidičovo umění. A co vy? Cítíte se na to, stát se králem smyku? Tak na co ještě čekáte?