Jaké auto pro driftování zvolit? Jaké výhody a nevýhody jednotlivé varianty jezdcům nabízejí? A jaké možnosti vůbec mají začínající zájemci o drifting? To jsou nejčastější dotazy všech, kteří to s driftingem myslí vážně a začínají se o tuto disciplínu motosportu blíže zajímat. Pojďme se tedy na problematiku volby vhodného vozu pro driftování podívat trochu blíže.

Jak vybrat ideální auto na driftování?

Drifting – to je jízda v řízeném přetáčivém smyku, v závodech pak navíc ještě za přesně daných podmínek. Pro začátek stačí vědět, že potřebujete vůz lehký, snadno ovladatelný, s nízkým těžištěm a dostatečným výkonem. Náhon na zadní kola je ideální, ale není to nutnost. Naprosto nevhodné jsou auta s vysoko položeným těžištěm, jako třeba vozy typu SUV, protože při agresivním a prudkém smykování hrozí jejich převrácení.

Po přečtení takto základních informací je vám asi jasné, že ideální je nějaký ten sporťáček, coupe nebo v nejhorším případě sedan. Při výběru značky zvažte dostupnost náhradních dílů – při driftování budete muset z auta ždímat maximum, což znamená, že technika bude trpět a její životnost se silně snižuje. To ostatně zná každý závodník, ať už amatér či profesionál.

Opravdu ideální volbou pro začátečníka je zadokolka. Na té je v podstatě nezbytné nechat si zavařit diferenciál, nebo ještě lépe našetřit a vyměnit sériový za samosvorný. To smyky výrazně usnadňuje. S klasickým diferenciálem kola neustále mění vzájemnou rychlost a smyk tak vyrovnávají – a to je pro driftování naprosto nežádoucí. Vhodná je často také výměna převodovky a odlehčení řemenic, setrvačníku a dalších dílů motoru. Sériová spojka taky kruté zacházení během driftování moc dlouho nevydrží.

Samozřejmě, driftovat se dá i se čtyřkolkami a dokonce to není problém ani s automobily, které mají přední náhon. Jen to vyžaduje trochu jinou techniku a konkrétně driftování s předokolkou prostě není to pravé ořechové. Na druhou stranu – pro začínajícího závodníka je pořád lepší něco, než nic.

Jakou značku vozu pro driftování?

Velice oblíbené jsou vozy BMW, zejména cenově dostupný, přitom lehký a svižný model E30. V dobách, kdy se pokusy o driftování v Česku objevovaly pouze sporadicky, se po menších úpravách osvědčily klasické stodvacítky. Jen to chtělo co nejvíc odlehčit, snížit a přidat motoru pár koníků. Mírně přetáčivý výdobytek socialismu pak šel do smyku jedna radost.

Ale dnes už není problém porozhlédnout se po nějaké zahraniční ojetině, třeba i té japonské, pokud nemáte hluboko do kapsy. Přeci jenom, pořádný výkon dodává driftování teprve tu správnou dimenzi. Taky se může stát, že se techniku jízdy smykem naučíte a pak budete jen hledat vůz, který vám sedne. To má asi každý závodník trochu jinak.

Samozřejmě, v úplně jiné situaci jsou profesionální jezdci a jejich týmy. Tady je to jako v každé jiné motoristické disciplíně – všichni se snaží mít to nejlepší, sbírat data, vyvíjet, upravovat, zlepšovat a hlavně zrychlovat se. Mezi profesionály suverénně vedou japonské vozy. Naprosto nejoblíbenější jsou Nissan Silvia a Skyline, Mazda MX-7, Toyota Chaser nebo klasické Subaru Impreza.

Výběr vozu tedy záleží na mnoha faktorech. Tím nejzákladnějším jsou bezesporu finance. Pokud vás peníze netrápí, klidně si kupte stejné auto, jako mistr světa. Pokud naopak hospodaříte s krutě napjatým rozpočtem, nezbude vám, než se poohlédnout po nějaké zachovalé, leč staré sportovní ojetině.

Bez ohledu na to, pro kterou variantu se rozhodnete, věřte, že máte před sebou ještě hodně práce a spousty hodin tréninku, než budete moci vůbec pomyslet na závodění. Ale až se techniku driftování opravdu naučíte, užijete se nejen spousty zábavy, ale najdete také spousty stejně nakažených přátel a zajímavých lidí. Takže jestli cítíte, že driftování je to pravé, není na co čekat. Slyšeli jste třeba o škole driftu?